
Moja Babcia mówiła, że ,,jeśli masz porządek na głowie, to masz porządek w życiu” i ja tę jej myśl kultywuję. Wizyta u fryzjera winna być przyjemnością, ale ile razy zdarzyło się tak, że poszukując jakiejś odmiany poszłaś/poszedłeś do fryzjera z nadzieją, że oto nadszedł ten dzień, w którym odmienisz swój wygląd i wprowadzisz do swojego życia trochę porządku? A ile razy po wyjściu od fryzjera miałaś/miałeś ochotę zaciągnąć na głowę kaptur tak, aby żaden kosmyk włosów nie uciekł, bo to zgroza i wstyd jak wyglądasz? I mnie się to zdarzyło – spalone włosy, niewłaściwie dobrany kolor… Pomimo tego jednak, że tak trudno jest w takiej sytuacji, to nie można zapominać o tym, że fryzjera tak jak przedsiębiorcę obowiązują aktualne przepisy prawne, a Ty jako konsument masz swoje prawa. W tym prawo do reklamacji.
Zanim udasz się na wizytę sprawdź, czy salon fryzjerski, który wybrałaś/wybrałeś ma regulamin i cennik. Zapoznaj się z nimi – dzięki temu będziesz wiedziała/wiedział nie tylko jaką cenę za usługę zapłacisz, ale także poznasz sposób działania salonu, w tym przyjęty przez salon sposób zgłaszania i rozpoznawania reklamacji.
Usługa fryzjerska, to umowa o dzieło, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego (art. 627 k.c. – 647 k.c.). Jeżeli dzieło ma wady (np. włosy zostały spalone, kolor uzyskany w wyniku koloryzacji zamiast brązowego jest rudy), to jako konsument możesz żądać ich usunięcia. Jeśli wad nie da się usunąć (np. nie da się poprawić stanu włosów) to możesz od umowy odstąpić. Pamiętaj jednak, że stwierdzone wady muszą być istotne. Jeżeli wady nie są istotne, to możesz żądać obniżenia wynagrodzenia tj. obniżenia zapłaconej ceny za wykonaną usługę (art. 560 i 561 k.c. w związku z art. 638 k.c.).
Jeśli na skutek wadliwie wykonanej usługi doszło do wystąpienia szkody majątkowej (np. włosy wypadły i należało nabyć drogą perukę lub poddać się serii zabiegów), to na podstawie art. 471 k.c. możesz żądać odszkodowania. Pamiętaj jednak, że w przypadku dochodzenia odszkodowania należy wykazać fakt zaistnienia szkody, jej zakres oraz związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy powstaniem szkody, a działaniem fryzjera, którego byłaś/byłeś.
Gdy okaże się, że usługa fryzjerska została wykonana wadliwie, nieprofesjonalnie lub przy użyciu nieodpowiednich narzędzi, to nie wahaj się – zgłoś reklamację. Moi klienci – fryzjerzy są otwarci na uwagi, dla nich Twoja opinia ma znaczenie. Jeśli zatem zabieg nie spełnił Twoich oczekiwań – zgłoś to. Może to właśnie dzięki Twojej otwartości, to będzie początek dobrej współpracy?